2012. július 5., csütörtök

Ancibrikett-Akvarista.hu


Ancibrikett-fagyasztott zöldeleség





Szép napot,szervusztok!
Már megint régebbi törölt blogomra kell hivatkoznom...annyira szeretném ha segíthetnék,illetve sokan azóta is érdeklődtök,hogy most megismétlem.
A címben szereplő név ne tévesszen meg benneteket!Nem csak és kizárólag algázóinknak megfelelő eleségről van szó,mert mint anno jeleztétek is:sok más hal is szeretettel fogadja..sőt meg is eszi:)
Elöljáróban talán egy kis történelem:sokszor igen megterheltem a hobbikasszát mikor kedvenceimnek szereztem be a pár havi adagot..mint tudjuk ami olcsó nem mindig jó,és vice versa:bizony ami kitűnő az a legritkább esetben olcsó-sőt soha.
Mikor ezt a végső receptet alkottam,még nem volt net nálunk...így bújtam az itthoni,és a városi könyvtárakat.Keresgéltem az összetevőket,melyeknek több kritériumot is ki kellett elégíteniük:könnyen elérhető,egészséges,megfelelő tápértékű,vitamin és nyomelemtartalma jó,valamint ásványi anyagban ha lehet meglehetősen dús legyen...ja és legyen olcsó,nagyon olcsó!
Több "zöldség"is szóbakerült mint összetevő,nem akarom most rabolni az időtöket...végül kettő lett a befutó:a saláta és a csalán/Urtica dioica/.Gondolom nem kell bemutatnom e két növény előnyeit,étrendi hatását.
Tehát receptem dióhéjjban:1 rész saláta,1 rész csalán,és a megfelelő mennyiségű zselatin kötőanyagnak.
Tudatosan ilyen egyszerű a recept,mert mint írtam,ez csak kiegészítő növényi eleség,tehát semmiféle fagyasztott fehérjeforrást,semmiféle plusz vitamint,de még színező-konzerváló anyagot sem tartalmaz.A zselatin viszont nem véletlenül állati eredetű benne:mint a távcsali,mágnesként vonzza a halakat-ráadásul felkelti más táplálékok iránt érdeklődő halaink figyelmét is.
Lássunk neki:
Kevés vízzel már rotyogni is kezd a csemege,közben semmivel össze nem keverhető illatfelhővel vonja magára a konyha úrnője figyelmét...:)Üzenem párotoknak,édesanyátoknak:ne aggódjon,csak követni szeretnétek egy elhivatott hobbitársatok bolondériáját..
Pár perces lassú tűzön való főzést követően-a rostok felpuhuljanak!-következhet a homogenizálás,amit én egy direkt erre a célra vásárolt botmixerrel végzek:egyszerűen leöntöm a főzővizet,és még forrón lemixelem,majd hozzáadom a súlyarányosan járó zselatint.Itt kell megjegyeznem:a zselatin zacskóján olvasható az adagolás,de nem lehet elszúrni,toleránsak a halak:).Miután ez is belekerült átkeverem a "masszát":
Íme ezt kaptuk pár másodperces mixelés után.
Most megfelelően nagy méretű tálcákra öntjük,és ha azt szeretnénk hogy gyorsan elsüllyedjen majd akkor tegyünk bele apró kavicsokat,szétszórtan.DE!Ha a lehető legtöbb levét leöntöttük,akkor miután bedobjuk a medencénkbe pár másodperc után magától is lesüllyed,vagy alkalmazhatjuk Killer barátunk ötletes csipeszét..de akár egy laposabb kőre gumizva is garantáltan merül..mint egy kő:).
Következzen a fagyasztás,ha lehet tegyetek oda a fagyasztónak egy kis kakaót..értem ezalatt hogy kapcsoljátok turbó üzemre annak érdekében hogy minél hamarabb lefagyassza "pürénket".
Itt a "tábla..melynek darabolását ekképpen végzem:
Valamiképpen ezt látom a legegyszerűbbnek,de lehet másképp is..
Miután készen vagyunk a darabolt eleséget helyezzük négyszögletes zárható edénykébe,és tegyük a fagyasztóba.....Hohó!De okvetlenül azonnal adjunk egy darabkát belőle halainknak,mert a blogíró már várja visszajelzéseteket:na mit szóltok hozzá?
Megjegyzés:etetéskor mint vaddisznócsorda tülekednek a halak,nem kis kavarodást okozva a mégis elszabaduló zöldrészek között:szűrőnket kapcsoljuk ki pár percre,míg halaink elfogyasztják.
Halaitoknak jó étvágyat,nektek sok sikert:Gábor
Várom hozzászólásaitokat,esetleges kérdéseiteket.
Ui.:Videóim között találtok egyet amint éppen paleatus sereg fogyasztja vidáman..az ancik legalul vannak!:)
A blog írása közben tájékoztatott egy társunk.Ő most készít fonálalga-tyúkhúr mixet..várom tapasztalatait!
Dr.Széky Pál:a halak élete c. kitűnő könyvéből egy táblázattal szeretném kiegészíteni blogomat: Csak és kizárólag azért "támogattam meg" a blogot,és a főzést,mert sokan aggodalmatokat fejeztétek ki a vitaminok hőállóságának tekintetében.Megjegyezném,hogy a brikett hagyományos edényben,tehát normál légköri nyomáson készül...tehát a forráspontja valamivel 100 celsius alatt van.Amennyiben kuktában főznénk bizonyára magasabb hőfokot is elérhetnénk,de ne tegyük!Pontosan az alacsony hőn való minél rövidebb főzés a szükséges,mert mondanom sem kell:azért csak oxidálódnak azok a vitaminok.

2011. 03. 14. 14:59
Ancibrikett-őszi variáns
2013.09.27.
Itt az ideje hogy kicsi ráncfelvarráson essen át kedvenc blogjaim egyike-most ezzel kezdem.
Az eltelt évek alatt bizony ez is változott-no nem  az elkészítési módja,de a szezonális összetétele az igen!Már rengetegszer emlegetve volt hogy csak a legtisztább környezetből,a legtermészetesebb módon termelt vegyszermentes növényeket alkalmazzuk...sajnos nekem tavaly sem,és idén sem sikerült magamnak megtermelni másodvetésben azt a mennyiségű salátát amiből a brikettet készíteném.A teljes igazsághoz hozzátartozik hogy kínomban vettem pár fej salátát a piacon,pár szépen fejlett levélkét azonnal el is fogyasztottak szendvicsben családom kétlábú tagjai-de én elégedetlen voltam!:( A vásárolt igen szép fejek hamar kókadtak,és a torzsájukon alul lévő valamilyen viaszos/vegyszeres kezelés sem nyerte el a tetszésem....tudom hogy a növény frissességét hivatottak megőrizni,de hmmm-szóval nem tetszett:(
Addig-meddig halogattam a csalán szedését,míg ezek a kereskedelmi saláták a hűtő zöldséges fiókjában össze nem töppedtek,így már nyugodt szívvel dobtam ki őket a pipijeinknek....igazándiból még frissen sem adtam szívesen gyermekeim elé.
Sokáig nem is gondolkodtam-bevetetem a tavaly is bevált módszert,mely szerint nem erőltetem a salátát....idény jellegűvé teszem az ancibrikettet is!Én nem szeretem fagyasztani a tököt,cukkinit,uborkát...mixelni még kevésbé.Azt gondolom ezeket is akkor kell adnunk növényi kiegészítésre szomjazó,vagy egyenesen kifejezetten növényevő halainknak amikor az megterem-fagyasztva nekem nem tetszik a mixelt kabakos.
Tetszenek viszont-és jó nyomon járok-a különféle zöld levelekből összeállított mixek,ezek egyike az ancibrikett is.Az idők során tudom hogy rengetegféle  dolgot belemixeltetek....de én ezt csak zöldeleségnek szánom,nem egy valamiféle mindent bele dolognak.Ne haragudjatok azért ha kimondom:bár  az általatok válogatott belevalók jók-de úgy érzem nem kell  több összetevő bele,főleg nem gyári szárazeleségek nem!Azokat etessük külön egy másik alkalommal-halainkat változatosan kell etetni,ez pedig nem azt jelenti hogy egyetlen rengetegféle alkotóból álló eleséggel kínáljuk őket napról napra.
Tehát a saláta ismét megbukott....saját magam termelni ne tudtam,a bolti alkalmazását elvetettem.Tavaly is nagy sikerem volt viszont egy teljesen ingyen beszerezhető,tuti vegyszermentes és totálisan bio művelésből származó alkotóval-pontosabban azonnal kettővel is!Bio művelés,ingyenes,vegyszermentes???Na ilyen aztán nincs ugye?
De van-ki kell menni az erdőszélekre,az árokpartokra és tiszta környezetből begyűjteni ezeket.A csalán mint kardinális összetevő maradt ezután is,de nézzük mi az amivel kiváltottam a salátát-persze nem nagy titok ez,emberi fogyasztásra is kifejezetten ajánlott mindkét növényke.A mindenki által csak pitypangként aposztrofált Taraxacum officinale a saláta kiváltója,ám emellett még "bejön a képbe" egy másik vadon termő növényke is,a vadsóska/Rumex acetosa/.Nem véletlen a kiemelt latin név,mert én nem a sokkal szembetűnőbb lósóskát használtam-lórom,vagy Rumex obtusifolius,hanem ezt a növényt melynek levelei a fű között így néznek ki:

 Kisgyermekorom óta  fogyasztom néha sóskalevesként,sőt mártásként is....hmm!
 Tehát így alakul az őszi ancibrikettem összetétele:
-50% csalán/Urtica dioica/
-40% gyermekláncfű/Taraxacum officinale/
-10% vadsóska/Rumex acetosa/
-kötőanyagként zselatin/20g 4 literbe/ Nem muszáj a márkás..már mindegyiket használtam.
Ezt pontosan úgy készítem mint az eredeti briketttet,ám figyelek a főzési időre...sőt valószínűleg kizárólag párolással fogom eztán készíteni.Nincs szükség a szétfőzésre,tényleg csak pár percről van szó-a rostok éppen csak hogy fellazuljanak.A mixeléssel segítek azon halaimnak akiknek nincs semmiféle "reszelőjük"-a guppik,corydorasok is fogyasztanak belőle!Sőt-a C. paleatusoknak,és a C.aeneus változatoknak heti egy alkalommal főétkezésként is adom....megvesznek érte!:)
Ha megvagyok a mixeléssel belekeverem a meleg mixbe a zselatint,és beállítom egy kis félretett főzővízzel a konzisztenciát.Nagy tálcákra terítem,megrázogatom hogy szépen szétterüljön,aztán következik a ballaszt anyag beszórása.Én maximum 5mm-es kavicsot használok hogy azonnal süllyedjen-ezt 05-ös sóderből rostálom,mosom,savazom-,de enélkül is használható.Ha nehezítő anyag nélkül készítjük a brikett nem merül el azonnal-figyeljünk hogy alámerüléskor viszont ne valamely növényünk levelein landoljon.
A "kaviscszórásról" egy kép:
Megjegyzendő hogy a kavicsok mint látható szárazan kerülnek bele...egy evőkanalat szépen rázogatva oszlatom el a felszínén,egyenletesen,"egy kavics vastagságban".Működik homokkal is,akinek az jobban passzol-az idők során felgyülemlő ballasztot időnként kiszedem a medencékből,és újbóli mosás-savazás után felhasználom.Egyértelmű hogy csigák is lesznek az aljzatban...őket kiszedegetem belőle,és az A.helenáimnak tálalom;).
A lehűlt brikettet aztán beteszem a fagyasztóba,majd a megfagyás után kétfelé töröm,zacskózom,és örülve a betárazott javaknak felhasználásig it is tárolom....tavaszig biztosan eláll,csak el ne fogyjon közben!
Sok sikert nektek-itt az ősz,még nem késő elkezdeni....a rétek,mezők erdőszélek várnak rátok.A zselatin max 150ft.....ennyibe,és egy kis munkába kerül mindössze.;)
                                                                   -OO-
Csalán....valamennyiszer csak ezzel dolgozom mindig szedegetek magamnak is egy kisebb zacskónyi levélkét,hajtáscsúcsot-vagy csak egyenesen a brikett alapanyagából lopok.Miközben készítem a mixet akár magamat is megvendégelhetem egy isteni csalánteával,melynek áldásos hatásait élvezhetem-ezt is érdemes
kipróbálni...vitalizál,vízhajtó-és finom!
Jah...a zöld levélkéket csak forrázom,a kellő szín elérése után pedig ki is veszem a teából őket.Eldobni vétek.....a halak imádják a'la natur is őket.Ezután kis cukor bele,és nem marad más mint hogy egészségetekre kívánjam!
T.:Gábor

4 megjegyzés:

  1. Szia.
    Egy kérdésem lenne csak a tököt (sütőtök) miért nem szeretjük?
    Én régebben sokat etettem tököt és szerették, felnőtt rajta viszonylag sok (anci, lori, sturi, farlovella).
    Sárossy György tisztelettel.

    VálaszTörlés
  2. Szia! "Szeretjük" a kabakosokat is, a sütőtököt pedig kiemelten- én a brikettben azért nem használom mert ha lemixelem erősen koszolhat. Egyéb okok: a sütőtökök eltarthatóak pincében, hűvös spájzban is, a fagyasztóban pedig így is sok helyet foglalok már...egyébként minden kertben termeszthető növényt én csak idényben etetek, így pl. a klf. sütőtökök a késő őszi/téli menüt gazdagítják nálam. Más időszakokban van rengeteg más növény, így azt gondolom nekik is öröm a változatosság. :)

    VálaszTörlés
  3. CV SUPERPALMA BRIQUETTE & FUEL INDUSTRY

    We are selling Briquette and Fuel in any sizes and shapes
    our speciality is making briquette for fuel industry, shisha hookah and barbeque


    We are producing our own charcoal, 100% charcoal with professional burning system to maintain the quality

    • Size 2.5 x 2.5 x 2.5 cm
    • Size 4.5 x 2.5 x 2.5 cm
    • Size 2.5 x 2.5 x 1.5 cm
    • 7000 Calories up
    • 2.5 Hours Burning Time
    • White Ash
    • Smokeless
    • Sparkless

    We able to customize in any sizes or shapes depends on demand

    We are looking for overseas and local buyers for coconut shell charcoal briquette, please contact us :

    Visit : briketsuperpalma.blogspot.co.id

    Contact us :

    cvsuperpalma@gmail.com

    +6281902245046

    +6289665045973

    Whatsapp & Kakao Talk : +6289665045973

    Blackberry Pin : 7D3AA790

    Cv. Superpalma Briquette
    Tegal, Jawa Tengah
    Indonesia

    VálaszTörlés