2013. november 8., péntek

Grindálok-mohára!

/Új közeg?Nem-de ezért kicsit menni kell!Kísérj el kalandozásomban...gyere szedjünk mohát!:)

Grindáljainkat általában tőzegféléken,szivacson,vagy kókuszroston "csináljuk".Vannak tapasztalatok földdel kevert tőzegen is,és a moha is említésre került mint igen alkalmas közeg.
Kis írásom apropóját pontosan az az inspiráció adta,hogy immár két grindáltörzset is dédelgetek itthon:a régi törzsemet ami az erőteljesen savas Novobalt tőzegen érzi jól magát,és a májusban mesterünktől kapott grindálok utódait melyek viszont a kevésbé savas Osli tőzeget részesítik előnyben.Hmm..nem is lenne ezzel baj,mert gyönyörű telepeket tudtam produkálni a májusi "legényekből"-sőt a börzén több kollégának még ajándékoztam is pár edénykével belőlük...Van viszont egy probléma:ere mifelénk ha megfeszülök sem tudok a kereskedelemben Osli tőzeget vásárolni-járható lenne a postán való rendelés,de egy picit most szűkös a hobbikassza...illetve hát más célokra szeretnék mostanában költeni.A tőzeg pedig fogy....új oltásokat kell csinálnom,mert halaim rendkívül szeretik a grindált,és igazándiból nekem mindig is az egyik kedvenc otthon tenyészthető élő eleségem volt.
Kínomban próbáltam én őket ráoltani Novobaltra,illetve ennek földdel kevert gyengébb savasságú változatára-de a siker kétséges!Bár a földes közegbe belemásznak,viszont lehetetlen őket tisztán "szüretelni"..ez egyértelmű volt már a kezdetekkor is.A Novobaltba csak pár milliméternyi mélységben másznak bele-kényszerből szegények:(-bár gyarapodik a számuk,mégis tisztán látszik hogy nekik ez a tőzeg nem megfelelő.
Tenni kell hát valamit-itt ahol élek nem igazán egyszerű az akvarisztikai kellékek beszerzése,az árakról nem is beszélve.A honlap/AME/ chatjén kétségbe esett kísérleteket tettem hogy hátha valaki tudna nekem a börze napjára  egy zsáknyi Osli tőzeget szerezni-persze fizettem volna boldogan érte!-,de érthető okokból nem sikerült a dolog.Mivel számos coryt gondozok itthon nekem a grindál szinte nélkülözhetetlen-ha nem is etetek vele csak hetente kétszer akkor is szép mennyiségre van szükségem.Aztán ugye a változatos étrend is olyan dolog ami számomra előírás-én sem szeretnék mindig párféle élelmet fogyasztani!De a grindálok segítségével olyan célokat is elérhetek amit még a tubi sem tud...más aminosav készlet,más összetétel-egyszóval nekem kötelező sok grindált "termelni"!
Igazság szerint valószínű hogy saját bénaságom miatt,de nekem a szivacs nem bejövős-lehet hogy túlnedvesítem,vagy éppen kiszárad a felszín-lehet hogy csak nem jó szivacsot használok...vagy a technikám nem jó amivel ezt művelném-a szivacson nekem olyan bűzlő telepek keletkeztek,hogy anno le is állítottam ezen a közegen a próbálkozást:(.
Kókuszrost?Nagyon szépen indult a dolog...a téglákból-egybepréselt rosthalmaz-hatalmas mennyiségű közeg állt rendelkezésemre pár perc alatt,egyszerű volt a tégelyekbe bedolgozni,és eleinte nagyon szépen ment is a grindáltenyészetek azon része melyek ilyen közegen voltak.aztán igen erőteljesen megjelent az ugróvillás-máig is csak sejtem hogy honnan.Nem zavarta a grindálokat-engem igen,mert akkoriban még nem sok olyan halam volt aminek odaadhattam volna őket eleségként.Az ugróvillások megfelelő közegen afféle kis járatokat készítenek maguknak,és ha bajt észlelnek ebbe húzódnak vissza pillanatok alatt.Egyébként szépen tenyésznek,egyszerű zabpehellyel etetve is elég szaporák....hogy legyen egy kis mosoly is elmondom hogy mikor akartam direkt őket tenyészteni akkor bezzeg nem sikerült!:D Továbbgördítve a szálat a gond akkor keletkezett amikor a közeg-a kókuszrost-elkezdett tömörödni...mivel én ezt nem vettem időben észre egyre illatosabb is lett az amúgy semleges kémhatású közeg.Nem lesz ez így jó-bár a kókuszrostot még nem írom le végleg-és van is itthon/sőt még kókusz szövet is!/ egyenlőre "banolom"..később visszatérek még rájuk a tenyésztés során.
Látható hát hogy valóban nem könnyű a vidéki akvarista élete-főleg ha még nem is igazán tud mozogni földrajzilag,és az egyetemes fizetőeszközben sem dúskál.Megemlíteném még hogy egyáltalán nem sajnáltatni akarom magam-de szeretném ha átérezné az olvasóm hogy mennyire ragaszkodom a grindálokhoz!Sok olyan közegen is volt sikerem ami nem is került még említésre-fakéreg apríték,apróra vágott szalma,morzsolt falevelek stb.-a cél mindig az volt hogy könnyedén kezelhető legyen a közeg,és a lehető legtisztában "jöjjenek le róla" a fonálférgek.Még a Dryvit háló kis darabkáival való takarást is eszközöltem néhol a törekvéseim során-mindez idáig azonban a legtisztábban az Osli tőzegről,és anno a moháról  szedhetem le őket.
Moha?Igen-beszélgettünk erről,sőt maga is ismertem,használtam anno.Egyetlen bajom volt csupán vele akkoriban,méghozzá a meghatározatlan faj kérdése-nem is olyan könnyű ám egy mohát meghatározni!
Hjah kérem-a dolog egyáltalán nem egyszerű olyan emberkének akinek én is képzelem magam!Szeretem az hinni magamról hogy természetbarát módjára,és törvénytisztelő emberként élek,és tudtam hogy a mohák nagy része itthon védettséget élvez!Na igen...a védett listát meg is leltem,el is anyátlanodtam rendesen-ember,ennyi fajból hogyan fogom én megtudni hogy most melyik a védett,melyik nem-és egyáltalán honnan tudhatom hogy helyes lesz-e a tudásom?Mindenhol kutakodtam-még a régi Búvár Zsebkönyvemben is!-mire el mertem indulni célom felé.
A védett mohák listája,eszmei értéke:
http://www.greenfo.hu/adatbazisok/vedett-veszelyeztetett-fajok/kategoria/vedett-novenyek-mohak
Csodás kisfilm a mohákról:

/A feltöltőnek jeleztem a hanghibát-reménykedem benne hogy mihamarabb megoldja;)/
Számomra kissé aggasztó is volt amit anno a /bulvár/sajóban olvashatunk a mohagyűjtésről:
http://nol.hu/lap/mo/20100917-piacerzekeny_mohatolvajok?ref=sso

A dolog nemhogy aggasztó.hanem egyenesen kesze-kusza egyébként..olvastam az idevágó erdőtörvényt is,és meglepődtem azon hogy manapság mit nem szabad még tennünk az erdőségekben-nem szeretnék én politizálni...:( Elnézést-ne is reagáljatok,csak néha úgy érzem kizárólag szögletes gyógyszer kell..az nem gurul el.
Az erdőtörvény idevágó passzusa:
  http://www.fsz.bme.hu/mtsz/torveny/erdo07.htm
Megint nem bírok magammal....nehogy szedjél már egy bögre csipkét,vagy ha szerencsédben rátalálsz nehogy több gombát gyűjtsél,mert bűnöző leszel!:(Húúúúú........
Na,folytassuk...lehiggadtam immár.
Szóval moha kell nekem..rengeteg tájékozódás után arra jutottam hogy elég tudással rendelkezek ahhoz,hogy ne válhasson belőlem természetromboló és esetleg még törvényt is sértő ember-ne legyek már bűnöző. A szükséges moha mennyiségét-mivel az erdőtörvény is kimondja-csak szigorúan a saját szükségleteimhez mértem.Aki úgy érzi hogy nagyon körüljárom a témát az nem téved-tapasztalatom az,hogy aki ellopja az erdőt azt nem veszik észre,de ha te vagy én szedünk pár karónak való akácot akkor akár börtönbe is kerülhetünk.Borzalom komolyan.....
Nyakamba vettem hát az erdőt-vajon szabad nekem belépnem?-és nekiálltam mohát keresni!De milyen mohát keressek..alig találni a nagy nyári szárazság után,ami meg van azt messziről felismertem hogy védett! És akkora szerencsém volt amit el sem hiszek!Abban az időben találkoztam Ózdon egy messzire szakadt barátommal,aki egy kávé mellett el is mondta nekem ezt a "moha mizériát".Erdész az úr...kimentünk hát egy kis erdőbe,és ő megmutatta nekem hogy pontosan mely moha az amelyet büntetlenül szedhetek mert ha valóban csak egy szatyorkányi-de akár zsáknyi!-a saját szükségletem és nem kereskedek vele akkor a törvény szerint járok el, a természetet sem károsítva.
Olyan helyen jártam ahol nemhogy a törvény,de szerintem még a madár is csak háromnapi hidegélelemmel jár...mégis a mai napig kicsi gombóc kezd nőni a gyomromban ha arra gondolok hogy mennyit agyaltam ezen.Más csak odalép,leszaggatja,és kész....én meg itt napokig keresőztem,kutattam-de végül tudtam hogy rendben van a dolog.
A moha faját az életemben meg nem mondom már....egyébként is mikroszkóp kell a pontos meghatározáshoz.Az a lényeg hogy ha a képeken látható fajt szedem nem csinálok rosszat-ez a fákon nő,gyorsan regenerálja telepeit,és nekem megfelelő is-következzenek hát a képek,és a módszer:
 Nos erről van szó kérem..ezt nevezik "virágkötő mohának"ezzel találkozhattok majd a koszorúkon is-és ez kell nekem pár maréknyi!A növényke oly bájosan nő a fák északi oldalán-meg van ahol szinte körben!-hogy az ember inkább nem is nyúl hozzá.....Tapintása mint a bársony-élvezet az érintése is!


 Ok-nevess csak rajtam..én tudom hogy milyen csodálatos egy fa oldalán lévő mohatelep érintése,az a semmihez nem fogható pillekönnyű élmény amikor megtapasztaljuk milyen finom kis szálakból áll egy telep.Fantasztikus-a kéreg mélyedéseiben előrefutó kis mohaszálak nyomán megkapaszkodnak a többiek,és van ahol csak jelzésszerűen,de van ahol 1-2 centiméternyi vastagságban is megjelennek már.Egy élő organizmus az egész...bár ahogy említem is igen sok ideig nem esett eső errefelé,de a mohapárnácskák alatt még így is valamennyi nedvesség érzékelhető!Magán a mohatelepen kis rovarok szaladoznak,vagy épen a kéreg hasadékaiban lapítanak általam nem ismert/és eddig igen kevésszer látott/ fajok-rendkívüli élmény a természet iránt érdeklődőnek a vizuális memóriát és pár fotót felhasználva beazonosítani őket otthon.
De térjünk vissza a mi dolgunkhoz-mert moha kell ugye?
Igen-de ehhez is nyitott szemmel kell járnunk,mert az erdőkben korántsem mindenhol vannak ám mohák!Ne úgy képzeljük el hogy kilépek bárhová,lehajolok és csak szedem a mohát...ó,nem!
Amint mindannyian jól bevéstük anno a természettel foglalkozó órán a mohák a fák északi oldalán nőnek-hozzáteszem főleg ott!ezért haladási irányunkat úgy válasszuk meg,hogy mi a déli irányba haladjunk-így az őszi lombjától megszabadult erdőkben könnyedén megpillanthatjuk a kéregre felkapaszkodott mohatelepeket.Igen ám,de az erdők sem egyformák-tapasztaljátok ki hogy a környéketeken milyen fa fajra vannak telepedve,mert itt én a tölgyeken,csertölgyeken,és a vörös tölgyek avarból kiemelkedő részén leltem a legszebb telepeket.Elképzelhető azonban hogy bükkösökben-gyertyánosokban is előfordul-sőt bármely fán ami a megfelelő helyen áll az erdőben!
Erről a "megfelelő helyről" pár szó hogy sikerrel járjatok:én hegyvidéki srác vagyok,így tapasztalataim is innen származnak.Megfigyeltem hogy a mohák csakúgy mint a gombák és páfrányok szinte egy "csapásvonalon haladva" fordulnak elő errefelé az erdőkben-nem összevissza,hanem mintha csoportosulnának valami miatt!És ez korántsem a véletlen műve,mint ahogy az északi oldalhoz való ragaszkodásuk sem....
Aki kicsit is jobban beleássa magát a  Bryophyta-k megismerésébe igen hamar maga is megtudja hogy bizony poilihidrikus növénykékről beszélünk melyek alacsony szinten állnak a taxonómiában,hiszen kezdetleges kis növénykék még ők-valódi szerveik sincsenek még....gyökerecske,száracska,levelecske...spóratartó nyél és tok-ennyi egy moha mindösszesen!
Erőteljesen ragaszkodnak a nedvesebb életkörülményekhez,bár kiszáradva akár több évig is életképesek maradnak!Sőt-azt feltételezik hogy a gleccserek olvadásával az alattuk valaha élt ősi mohák is életre kelhetnek-ez igen érdekes!
Láthatjuk hát hogy egy igen ősi és életrevaló kis növénykével,illetve telepeikkel állunk szemben amikor elindulunk "moházni"...tisztelnünk kell őket!Kis poén az életrevalóságukról-mivel említettem hogy volt már szerencsém mohán tenyészteni grindálokat:ők szépen fejlődtek a közel semleges kémhatású közegben,aranytisztán tudtam őket a felhelyezett üveglapról szüretelni..nedvesítettem is ha szükséges volt.Semmi extra egyébként-anno a szedett mohát én "kiszárítottam",és azt hitem ezzel meg is oldottam a grindáljaim dolgát!A több hétig a tűző napon aszalódó moha azonban életre kelt a dobozkáimban-előbb csak gyanúsan zöldülő kis szálacskákat fedeztem föl,majd az üveglapot nyomta egyre följebb....emberek,mi lesz itt? :D A grindálokat lemostam hát róluk,a mohákat pedig "szabadon engedtem" a gyűjtési helyükön-addigra már jóval többen voltak mint gyűjtéskor.Ennek van egy pár éve-és újdonsült ismereteimet kamatoztatva szégyenkezve megvallom:az a moha faj bizony védett volt!:(. Ezért hát a mostani igen körültekintő ismeretszerzés-még véletlenül sem akarok olyan ismereteket elétek tárni melynek birtokában akár a természet,akár a jog szerint magatok kerülhetnétek hátrányos helyzetbe!
Térjünk vissza az erdőbéli sétánkra hát-a mohákat megpillantottuk egy kis horpadásában a hegyoldali erdőben-a sajátosan párás mikroklíma az amit ők szeretnek,ezért az északi-a hűvösebb!-oldal kedvelése,ezért van az hogy nem mindenhol tenyésznek-ahol viszont megtalálják a feltételeket ott a szél sodorta spórájuk életre kel,kialakul előbb egy,aztán több mohaszálacska...később valódi párnácskává fejlődnek!
Na....hát szedjünk már belőlük-de csak akkor ha ezer % a bizonyosságunk hogy nem védett a faj!
Az alant szemlélhető képen már mutatom is hogyan csináld kollégám:ahol vastagabb a mohatelep ott kezd-előnyben kell részesíteni az avarszintről indított gyűjtést,hiszen itt a legvastagabb,legerőteljesebb a párnácska egymásba kapaszkodó része.Óvatosan csináld...lassan emeld fel a kéregbe kapaszkodó mohapárna szélét,és nézd csak-ugye látod már miért nevezik őket pionír növénynek?A kéreg legapróbb repedéseiben is megfogják a szél szállította növényi és talajszemcsécskék parányi részeit is....belőlük talajt képeznek saját maguk részére,és a kéreg apró morzsáit  is hasznosítva fejlődnek:
Nevess ki....áhítattal választottam el e nagyszerű és ősi növény telepét a kéregtől!Tanácsom:ha nem adja magát a párnácska ne tépkedd,ne szaggasd-ő még fiatal,de idősebb telepek centi vastagságú telepei már könnyedén engednek aláhatoló ujjaidnak-ők lesznek segítségül nekünk a grindálok új nemzedékeinek létrehozásában!

Kell ennél szebb "zsákmány" az erdőről-ugye milyen gyönyörű?Megmutatom azt is hogy mi marad a helyén-illetve hogy én mit hagyok:

Ugye megfigyelhető hogy nem voltam túl erőszakos-az avar magasságában hagytam alul is,és oldalt is meghagytam kis telepeit,hogy tudjon regenerálódni!Te is így tegyél kérlek....nagyon fontos a mértékletesség is,hiszen mint fentebb olvastad csak saját célokra szabd a gyűjtése,nem kereskedelmi mennyiségben.
Tulajdonképpen igen sikeresnek éreztem magam mikor hazatértem a szatyorkányi mohával-tudtam hogy grindáljaimat ezentúl már lesz mire oltanom,hiszen ha tiszteséggel mindig csak annyit szedegetek amennyi a szükségletem ezzel semminek-senkinek nem ártok!Sőt-a tőzegkitermelés környezetromboló hatását is kiiktatom a saját hobbimból..egyfajta környezettudatosságnak érzem ezt.A megszedett mohapárnácskákat a levelekhez hasonlatosan előbb dehidratálom-kiszárítom-,aztán felhasználásig egy szellős zsákocskában tárolom.Amint viszont ezt szeretném használni a grindálok közegeként a következőt teszem ismereteim/tapasztalataim birtokában:a párnákat kifőzöm-vagyis inkább gyöngyöző vízben tartom pár percig őket.Célom ezzel a moha szöveteinek elölése-sajnos csúnya a szó-,a párnában esetleg megbúvó állati eredetű peték megsemmisítése.a folyamat során a moha sokat veszít eredeti csodálatos szép mohazöld színéből,de ha körültekintően járunk el a telep fizikai tulajdonságai alig változnak.A telep egyben marad-esetleg széttépkedhetjük miután kihűlt-és belőle a fölösleges vizet kinyomva azonnal be is dobozolhatjuk hogy ráoltsuk grindáljaink újabb generációjának előhírnökeit.Élvezet vele bánni...a kisebb leveleket,talaj és kéregdarabkákat én tudatosan bennehagyom,a grindálok természetes körülmények között is ilyen közegben élnek.A grindálokat aztán egy pici csipetnyi zabpehellyel azonnal meg is etetem,felhelyezem a takaró üveget,és a doboz tetejét is rájuk.Innentől kezdve már csak az a dolgom hogy naponta ellenőrizzem az eleség fogyását,és ha teljesen elfogyott akkor után etessek.A nedvesítés picikét nagyobb körültekintést igényel-nehogy túl csatakosra vizezzünk!Ekkor roppant mód megnő a veszélye annak hogy a telepen más fonálférgek is megjelenjenek,és esetlegesen grindáljaink rovására elszaporodjanak.A közeg nedvességtartalma akkor ideális,ha az üveg alatt megfelelően magas páratartalom alakul ki-és ide is etetünk!-,viszont az edényke szélein kissé szárazabb a közeg.Ebben az esetben grindáljaink mindig az edényke közepén koncentrálódnak majd-legalábbis én ezt remélem!;)
Blogom végeztével egy kis biztatást még eszközölnék felétek:ne bizonytalanodjatok el mint én a kezdetekkor!Nem olyan célzattal jelentettem meg a jogszabály idevágó passzusát hogy elijesszelek benneteket,hanem éppen ellenkezőleg:tudjátok hogy mi a helyzet e téren,tudjátok meg hogy mi a helyes út!
A képeken látható moha tudomásommal beszerezhető pénzért is-"virágkötő",vagy "koszorúmoha" néven kínálják e fajt.Kérlek a következőre:ha védett fajt találsz felkínálva azt ne vedd meg! Ha megveszed keresletet generálsz-és ezzel a nem engedélyezett fajok begyűjtését is serkented....ha van rá indíttatásod bátran jelezd tudásod birtokában hogy amit eladni szándékoznak az védett faj!
 Ha erdőjárás közben bárki kérdéssel fordul hozzátok megfelelő választ tudjatok adni,hiszen ismeritek az erdőtörvényt is immár-tudjátok mennyi az a mennyiség ami szedhető,és tudjátok mely faj az amit saját szükségletre szedhetek is!Ha azonban hivatalos személy-vagy az erdő gazdája-ezt ellenzi akkor felesleges vitázni velük-békésen elmondod hogy mi az amit tudsz,röviden említed hogy mindösszesen pár maréknyi a szükségleted,és ennyi.Hivatkozz rám-hivatkozz a blogra!Akvaristák vagyunk-egyikünk már bejárta azt az utat ami ahhoz szükséges hogy grindáljainkat újabb közegen is tenyészthessük -nos ehhez kívánok én valamennyiőtöknek sok sikert,és élményekben gazdag élő eleséggel való etetést!
Erdőn járni élvezet-ahogy kipillantok a hajnali ködbe én már mennék is...jössz velem?Kövess interaktív módon blogom olvasása közben-kapcsolj ki a hétköznapok taposómalmának lélekromboló hatása közben....olvass olyan élvezettel ahogy én írtam ez neked november elején a hűvös borsodi dombvidék egy kis hasadékvölgyének mélyén.Ne szürkülj bele a mindennapokba-akvarizálj,olvass utána..de mindenek előtt:tenyéssz élő eleségeket halaid számára!
Tisztelettel:Gábor

2013.11.09
Egy kép erejéig szeretném még kérni egy kis figyelmeteket....igazából én erre még nem keresőztem rá sosem,de azt gondolom nem sok találat lehet a neten hasonló témában.Májusban kaptam grindálokat,mégpedig  a kevésbé savas osli tőzegen szaporodni képes törzset.Egy részükkel kísérletbe kezdtem: nézük "mit mutatnak" a jóval savasabb Novobalton? Sejtettem hogy felszíni életre kárhoztatom őket-de a kísérlet célja az volt hogy sok évnyi grindáltartás/tenyésztés után végre megpillanthassam  a szaporító képleteiket,az ún. kokonokat/tojáskákat/.
Íme hát a bizonyíték-a képet direkt teljes méretben,mindenféle szerkesztés nélkül bocsájtom szemlélésre,hogy ha szeretnétek ránagyíthassatok:
T.:Gábor


2013.11.13
Nos nézzük hát hogy hogyan is néz ki a tulajdonképpeni mohára való telepítés-tervem is az volt hogy e blogban egyszersmind meg is mutatom nektek a folyamatot,meg némi plusz infót...
 Megszedtük hát a mohát-el is tároltuk gondolván hogy majd egyszer használjuk...a fórumon azonban visszajelzések érkeztek hogy nem kell ám ezt "kifőzni",elég ha csak lemossuk!Na nézzük hát akkor-a mohát lemostam,beáztattam-meglepően könnyedén vette fel a vizet,valódi érzéki öröm volt őket belerakosgatni a tégelyekbe!Barátságos anyag-puha,selymes érintése,igazi jó "vegetáció szaga" van,teljesen organikus-és élő!
Élő hát...de meglátjuk meddig fog élni,és mi történik majd vele a jövőben-hétről hétre nyomon követjük majd a most beállított tenyészeteket.Ha érdekel a dolog figyeld hát a soron következő friss infókat is-most azonban nézzük a munkafolyamatot:

A mohapárnácskákat nem tépkedtem össze,csupán megformáltam-igyekeztem kellően lazán,ám mégis formatartóan elhelyezni őket a mindenkor kívánatos nedvességtartalommal egyetemben.Bár ebből a nézetből nem látható jól,de ügyeltem az "etető gödrök" megfelelő méretére-mélységére is...majd megnézhetitek!
Előbb azonban két kép azokról a kártevőkről melyekről már beszélgettünk a fórumon- a Scatopsidae-k közé tartozó fajról esett most szó,nagy valószínűséggel valamely Swammerdammella netán Dilophus faj egyedére gyanakszunk-a lényeg az hogy lapospotrohú muslica-ként emlegetjük.Kicsit alámerülve a Diptera-k világába megtudhattam hogy konkrétan e fent említett kis rovar a növények gyökereinek károsításával hatalmas károkat is tud okozni-a mi tenyészeteinkben nyilván a bomló tőzegszálak,és a zabpehely ellenállhatatlan íze vonzza őket-hogy a fene egye meg ott ahol vannak! :D Nézzétek már milyen dzsemborit csinálnak a régi tenyészetemen:
 Továbbá szeretném nektek bemutatni azt az egyedet ami reményeim szerint életemben az utolsó lesz amit csak látok a fajtájukból..;)

Na de borúra derű-az ellenük való küzdelmeinkről már beszélgettünk-véleményem szerint nem csak közvetlenül az egyedek behurcolásával,hanem a bizonyára petékkel jó bőven ellátott közeggel is segítettem nekik a "helyőrség" létrehozásában...Folytassuk hát az ellenük kezdett attack folytatásaként,hiszen a mohában biztosan nincsenek petéik/lehet hogy majd ebből mást tenyésztek ki?:D/
A fenti képen már látható hogy szép tiszta-de még osli tőzegen lévő-tenyészetekből gyűjtöttem azt a grindál mennyiséget amivel dolgozni fogok-ők íme itt vannak már:
Néhány tőzegdarabkától eltekintve aranytisztán várják a migrációt....öntsük hát le a vizet:
...és egy-egy kiskanálnyi férget tegyünk az etetőgödrökbe:
 Egy közelebbi kép-már láthatóan el is kezdtek ismerkedni új lakóhelyük közegével/bárhogy hallgatóztam,nem mondtak ezek semmit..csak belemásztak "oszt kész":)/ A moha jótékony puhasággal és oltalmazóan jó mikroklímával fogadta őket....
Nálam szokássá vált hogy a betelepített férgecskéket azonnal "röghöz is kötöm" egy picike zabpehellyel..íme:
 Szerintem jó az ha nem engedjük hamar szétszéledni őket-ha akkor kezdem csak el az etetést amikor szétmásztak félő hogy nehezen tudom nyomon követni az eleség fogyását,sőt ahol nem fogyasztják el ott az azonnal melegágyként szolgálhat penészeknek/gombáknak is..én így csinálom hát:
Rendkívül fontosnak érzem megjegyezni hogy az első napokban mindig csak nagyon keveset etessünk-elég egyetlen  eltúlzott vagy szétszórva elhelyezett eleséghalom,és máris baj lehet!
Azonban ha megfelelően dolgozunk eredményes munkánk gyümölcse egy megbízhatóan termelő,és akár hónapokig  üzemelő kultúra lehet-a grindáloknál is elsőrendű feladat a tisztaság,a körültekintő gondozás,és a megfelelő mikroklíma megteremtése számukra.Soha nem lehet elégszer elmondani a fentebbieket-a túlzott nedvesítéssel tapasztalataim szerint akár ki is pusztíthatjuk őket!Ezért én mindig alkalmazom az edénykén belül a fedő üveglapot,melyet annak már kismértékű elszennyeződése esetén is lemosok,aztán helyezem csak vissza.Etetni mindig az etetőgödörbe helyezett eleségekkel szoktam-nálam a zabpehely,a ritka főtt sárgarépa,és a sajt halálvékony szeletkéi dívnak.emellett azonban lehet etetni pl főtt vagy száraz tésztákkal,száraz macska és kutyatáppal,sőt a párizsi,vagy a virsli is jó lehet-de az nekem is,úgyhogy ezzel magamat etetem!;) A túlzottan magas zsírtartalmú eleségeket kerülendőnek vélem-a húslevesből kivett zöldségeket is csak nagyon kis mennyiségben ajánlom egyszerre.
Na takarjuk hát le a frissen megetetett "telepeseinket" ezekkel az ügyes kis üveglapocskákkal:
Egy közeli kép még:
 Ha eddig megvagyunk nincs is más dolgunk mint a tégelyek tetejének felhelyezése/blogom is szól az egyszerű elkészítéséről/,majd tegyük a pár napos oltásainkhoz:
 Hhhh..vacilláltam magamban hogy vajon mutassam-e a következő képet?Aztán miért ne mutatnám,hiszen tudjátok hogy én a pincénkben a kazán kéménye melletti kis polcocskán termelem meg mindazt az élő eleséget amit itt lehet-nézzétek hát meg a polcocska idevágó részét!Elmondhatom hogy egyenlőre még elégé csehül állok grindállal,de jó érzés az a tudat hogy a börzén már visszajuttattam,sőt újabb kollégáknak is ajándékoztam innen vagy 15 kultúrát.:) A visszajelzések szerint rendkívül jó a grindáltörzs-szépen esznek,és kis "fekete dögök" sincsenek bennük!
Tehát a "pincetenyészet":
 Sosem említettem még nektek a gondozáshoz készített kis eszközt-egy plexi darabból készült anno 5 perc alatt.Már többször azt hittem elveszett,de mindig előkerült hol a fűrészporos hordóból/ezen etetek egy deszkából összerótt "asztallapon"/,hol a zsebemből...hogy kerülhetett az oda? :D
A három nézet mindent elmond-a kis kiszögellésnek a szerepe abban rejlik,hogy segítségével a szűkebb helyről is eltávolíthatom a penészedni készülő eleségdarabocskát.Az egyenes "orrával" az üveglapról tolhatom le a grindálokat-már ha nem bemártásos módszerrel szedem őket.Hasznosnak gondolom-elkészíteni ajánlom azoknak akik hozzám hasonló méretben szeretnének "grindálozni"..meggyorsítja a munkát,és kíméli a kezünket a szennyeződéstől.
Ám itt is hangsúlyozni szeretném:ha bármilyen eleségállattal bánunk alaposan mossunk kezet utána!


Így a végére érve már csak egy dolgot érzek még arra érdemesnek hogy megmutassam:íme az a fajta zabpehely amit én használok! Saját blogomban bátran használhatok márkanevet/származást..ez a Lidl-ben beszerezhető,fél kiló 199.-Ft-ba kerül.Én a "Zart/Fine változatot használom-ez a finomabb.Megfigyeléseim szerint nem szükséges a sokkal drágább lisztet venni-ez is maradéktalanul elfogy!
Most egy picit hátradőlök hát a gép előtt-a blog íme kiegészítve hűen mutatja tulajdonképpeni címében rejtett ígéretét...azért ahogy jeleztem is időnként majd visszanézünk pár kép erejéig a mohára átelepített grindálokra-a fórumon jelezni fogom ha van fejlemény!
Grindálozzatok....nagyon jó alkalmankénti eleség,én valódi félkarúként éltem meg amikor kénytelen voltam megszüntetni őket elhatalmasodó gombafertőzésük miatt anno.Óvatosan az etetéssel-finoman a nedvesítéssel,és mindig fokozott tisztaság-ez a titkuk...na meg a jó törzs!;)
Sok sikert nektek-a fórumon várom gondolataitokat.
T.:Gábor

2013.11.24.
Ideje "felnéznünk" a grindáltenyészeteket..lássuk hát hogy indultak meg a mohán!
Hmm-nem is rossz,tekintve hogy most nem tudtam nagyobb mennyiségű indító oltást adni egy-egy kultúrára. Az starter mennyiség igen számít,hiszen több féreg hamarabb eredményez annyi férget,mely már az üveglapra is felmászva etetésre alkalmas mennyiséget biztosít....fontos az a látvány amit itt mutatok alul:
 Láthatóan megkezdték a reprodukciót-a kokonok már kezdenek megjelenni,jó hír!Még valami:nem véletlen hogy mutatom a "grindál lapátomat" is,az etetésre megmaradt néhány zabpehely darabkát távolítom éppen el-ahogy láttam mintha ez a pár darabka penészedni kezdett volna!Figyelni kell hát a megfelelő mennyiségre,és a megfelelő helyre történő adagolásra is!Megfigyeléseim szerint ha kezdetben a féregcsomótól messzebbre etetünk akkor annak nagy az esélye hogy a grindálok meg sem találják-ilyenkor az máris penészedhet a 100%-os páratartalmú mikroklímában!
De azt hiszitek hogy ezek a kis férgek nem fedezik fel az új élőhelyüket később?Ha ilyen jó közegben vannak,és a nedvességtartalom is megfelelő bizony mindenfelé szétmásznak-főleg hogy a mohán rajtahagytam a kis korhadó kéregdarabkákat,és némi "mohaföldet"is...Jól kontrollálható a nedveségtartalom úgy,ha megkíséreljük az erre alkalmas közeget egyben kivenni a tálkából,és vetünk egy pillantást az alsó felére is.A gravitációnak köszönhetően a víz ott koncentrálódik,nyilván az a fele sokkal nedvesebb is-ez minimum egy disszertációval ér fel :D-az viszont lényeges hogy itt se álljon a víz!Ha a grindálok lucskosan vannak tartva azt nem szeretik-ilyenkor megindulnak a szárazabb részek felé...nos igazság szerint egyik módja annak ha nagyon mutatós fotót szeretnénk barátainknak mutatni róluk:túlnedvesítjük-a grindálok fejvesztve migrálnak fel a tenyészet magasabb pontjaira...tele lesz hát a fedőüveg,vagy műanyag búra.;)
Ez azonban kockázatos játék-én jobban szeretem ha a grindálok a közegben vannak szétoszolva,ha abban minden kis zugot bejárnak!A fedőüvegre csak a túlnépesedés jöjjön föl-onnan aztán etethetek,mert kiegyenlített a termelés->a lehető legtöbb grindál a közegben,a lehető legtöbb kokon!
Nézzük hát hogy valóban mi a pálya az alsó térfélen...lássuk hogy mennyire "érzem" a mohát?
Ok-itt is vannak a "hobbitársaimból"-de most nem kell nedvesítenem! A moha szépen szívja a vizet-szeretem a színét is!Nagy általánosságban elmondható hát hogy felesleges volt az aggodalmam a mohából előbújó állatkákkal kapcsolatban..és a moha sem igen akar nőni....bár egyik tenyészetben mintha történne valami.:)
Ez hát a friss állapotjelentésem,egy adott időszak  után ismét mutatok pár képet-addig búcsúzom...a lent láthatóhoz hasonló fejlődést a ti kultúráitokban is!
T.:Gábor

1 megjegyzés:

  1. Harrah's Resort Southern California - MapYRO
    Compare Harrah's Resort 강원도 출장안마 Southern California traffic 정읍 출장안마 updates, road 제주도 출장마사지 conditions and traffic updates for 2021-2022. Harrah's Resort 창원 출장안마 Southern California - 광양 출장마사지 MapYRO

    VálaszTörlés